2 svar

  1. Nicolaj
    15. september 2020

    Kære Peter

    Tusinde tak for dit uddybet svar. FOAmed ser rigtig interessant ud. Jeg har haft stor glæde af EMcases, LITFL, St. Emlyn’s og ja, hjemmesiden her. Udfordringen synes dog at være et sted at starte med det hele, at få sat lidt struktur i læringprocessen. Derfor tænkte jeg at en fagbog ville være en god start at få lidt systematik i det, som en begyndelse. Jeg arbejder på at få samlet det hele i en note-samling i håb om det kan være med til at fremme læringen, så det man læser også huskes. Alle de blogs med læring i akutmodtagelsen er også skrevet bag øret, men har endnu ikke fået dem læst ;-).

    Mvh
    Nicolaj

    Svar

    • Peter Tagmose Thomsen
      14. oktober 2020

      Kære Nikolaj

      Held og lykke med notesamlingen!
      Jeg har selv været igang med en bog som mangler finpudsning, men som er blevet sat lidt på pause, pga børn kom ind i billedet 🙂 – det er stadig mit håb, at jeg kan få skrevet bogen om non-technical skills færdig , så den kan blive tilgængelig for alle gratis

      Det er lidt svært at sætte det hele i system, fordi mange af tingene overlapper. Områderne min bog drejer sig om er dog de store områder som
      – 1) Decision making, overdiagnostik og risk-tolerance (system 1+2, bayes theroem, bias, naturalistic decision making / gestalt og bedømning af præ-test sandsynlighed, tolerating uncertainty, overdiagnostik / underdiagnostik)
      – 2) EBM (critical appraisal af litteraturen, og applicering)
      – 3) Kommunikation og bio-psyko-social modellen (patient-læge og læge-sundhedspersonale, samt compassionate care)
      – 4) Uddannelse / undervisningsvidenskab og præsentationevner / story telling
      – 5) Komplekse systemer, lederskab og feedback

      Håber rammen herover måske kan hjælpe lidt med strukturen. Meget af FOAMed passer ind i de kasser når det kommer til non-technical skills. Udfordringen med meget af det her er, at det er “tacit knowledge” = noget som egentlig bedst læres i klinikken med en god underviser / superviser ved siden af (som forstår principperne).

      Vi skal blive bedre til at uddanne – ikke bare klinikere der er eksperter i medicin, men også eksperter i uddannelse i klinikken. Jeg håber jeg en dag kan nå den status

      Bedste hilsner
      Peter

      Svar

Skriv et svar til Nicolaj Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Tilbage til toppen
mobil desktop