Den usynlige patientrisiko er noget som ikke fremgår af statistikken, og noget vi sjældent forklarer om til patienterne. Det er noget, som dræber mange patienter årligt, og skaber angst og nedsat livskvalitet dagligt for vores patienter, samt ikke mindst crowding og access block.
Det er noget, der rører ved vores inderste eksistentielle angst for både patienten og lægen.
Overdiagnostik gennemsyrer vores sundhedssystem, og dets løsning er kompleks. Det er ikke bare behandling og diagnostik, men også henvisning til for højt niveau i sundhedssystemet for tidligt i forløbet. Det er drevet af flere ting, og jeg nævner kun nogle her i denne blog:
Toksisk fejlkultur (se også del 1: safe container) og manglende rum til at tale om angst og sårbarhed som læger, og risk proximity begrebet.
Manglende tid (manglende evne til at tage os tid) til at kommunikere og skabe alliance med patienten, og udføre shared decision making, når vejen ikke er helt klarlagt
Tiltagende politiker / befolkningsønske om at alt løses på samme dag, og dermed underminering af en af vores bedste tests: Time as a test / regression to the mean
At vi ikke har en grænse for, hvornår noget er “udelukket” (acceptable miss rate)
Tendens til snæversynethed i vores kvalitetsmål: vi måles på tid – men tiden stopper ikke, når patienten går fra akutmodtagelsen. Vi har incitement til at smide patienten videre hurtigt, i stedet for at levere kvalitet
Samtidig med alt dette, skal vi også tænke på, hvad risiko er – og at fortolkningen af risiko varierer med personlighed, erfaring, alder, demografi m.m . Alex Honold har fx internaliseret så stor en del af sin højdeskræk, og ville aldrig gøre det han gør, hvis han ikke mente det var relativt sikkert. Derimod mener han, at risiko for ham i større grad fx er det vi alle gør – at spise usundt og ikke motionere
OK – Here we go:
Det usynlige patientusikre system
Den usynlige patientusikkerhed i systemet bliver måske tydeligere og tydeligere igennem mine blogs: Overdiagnosticeringen!
Tidlige besøg
Case: 30 årig mor, møder med sin kæreste på natten, da hun har haft et “stirrende blik” og været svær at tale med i nogle få sekunder synes kæresten. Flere er syge hjemme, og hun har haft feber i 3 dage, ikke drukket / spist så meget og ligget på sofaen. Opkastninger, uden diaré og muskelsmerter er hendes øvrige klager. Ved ankomst har hun vitalparametre: SAT 100%, BT 130/90, puls 110, Tp 39,6 (øret). Efter panodil (som hun ikke har prøvet tidligere) har hun Puls 90, Tp 37,5 og er lidt træt, men ellers helt upåvirket når du ser hende. Ingen misbrug, hoster en enkelt gang ved undersøgelsen, ej nakkerygstiv. Du er ved at sende hende hjem, da du ser, at man i triagen har taget blodprøver, med CRP 230, LKC 8, K+ 3,1 – ellers normale prøver. Du ser patienten på en svensk akutmodtagelse, og patienten er derfor kommet ind uden visitation via en anden læge
Når en patient står foran en læge, så er er meget gået forud for dette besøg. Vi ved, at sygdomme (og sygdomsfølelse = illness) har et spontantforløb, og hvornår patienten præsenterer i sygdomsforløbet er noget vi ikke altid tænker på, men som har monumental vigtighed.
Der findes for de fleste patienter en hvis tærskel for at gå til læge. Derfor vil de færreste gå til læge ved mindre hverdagssymptomer.
Denne barriere for at gå til læge fungerer dermed som et (mener jeg) nødvendigt filter, og når vi tager dette filter væk (fx introducerer telefonvisitation, eller åbne akutmodtagelser), vil vi pludseligt se, at patienter søger tidligere i deres sygdomsforløb (selveste Scott Weingart mener, at dette er en af de største problemer i akutmedicin i dag)
Dette er ikke noget problem, hvis patienten er villig til at få at vide “du er kommet for tidligt til, kom igen, hvis det bliver værrere” (dvs vigtigheden af follow-up og eget ansvar hos patienten – dette nævnes som en af de vigtigste løsninger i EmCases Ep 129 om crowding). Patienter vil dog helst have alting fixet på én gang i dag (tænk selv over det – vil du ikke også det i banken? når du bestiller mad? når du booker rejser?). Det er den standard og det samfund, vi er blevet vant til i dag.
Dette volder dog (efter min mening) et enormt problem for patientsikkerheden (Ja! patientsikkerheden! – det er paradoxalt kære politikere, men følg nu med):
Ofte vil patienten tidligt i sit sygdomsforløb nemlig være under en test-tærskel- og en behandlngstærskel. Men behovet for at få “fixet” alting på én gang gør, at folk ikke vil “gå forgæves” (selvom det ikke er tilfældet – de får en lægevurdering), og ofte vil spørge om de ikke skal fx have en blodprøve eller have en antibiotika kur just in case. En effekt af, at folk kommer tidligere i sygdomsforløbet, gør logiskt også, at flere patienter kommer til lægen (simpelthen fordi majoriteten med sygdomsfølelse vil gå over med nogle dages venten). Ikke alene har lægen derfor færre minutter pr patient, men også kortere tid til at kommunikere, hvorfor patienten ikke skal have en test / behandling. Som vi kan se herover, så kan det være svært at forklare på kort tid – som min far i almen praksis ofte har sagt for at advare: det tager 10 minutter at forklare patienten hvorfor de ikke skal have antibiotika. Det tager 2 minutter at udskrive det
Inden jeg går videre, vil jeg lige bemærke nogle ting ved overstående grafiske fremstilling af sygdomsforløbet
Tid: jeg har bevidst ikke sat “dage” eller “timer” på. Tiden for hvor hurtigt et sygdomsforløb udvikler sig er helt afhængigt af tilstanden. Et stroke udvikler sig over sekunder, og “peak”-sygdomsudvikling er ofte efter få timer, hvor der ikke længere er tvivl om diagnosen
Sort- og rød pil: spontan forværring af sygdomsfølelse betyder ikke, at patienten tager skade (og det nævner jeg ofte for dem). Har patienten en psykosomatisk årsag som ikke er addresseret, vil patientens lidelse fortsætte og udvikles, trods det ikke repræsenterer en farlig tilstand (fravær af bedring og forværring er altså ikke nødvendigvist et dårligt tegn, hvis tidskritiske årsag er bedømt ude). Dette nævner jeg til mine patienter ved afslutningssamtalen (gå til læge hvis det ikke er blevet bedre om xx dage – det betyder ikke nødvendigvist at tilstanden er alvorlig, men at hvis du har invaliderende symptomer, skal fortsætte med at kigge på det)
Summa sumarum: frit valg på alle hylder er ikke bedre for patienten – spørg enhver læge. Ved at gøre lægebesøg og tests mere tilgængelige for befolkningen, mister vi som læger en af de bedste tests – patientens egen følelse af sygdom der får dem til at søge læge. Det filter forhindrer ofte overdiagnostik (for detaljer, se bloggen “erfaringer fra Sverige”)
Tid som (den vigtigste) test
Jeg håber det er klart ud fra overstående, at vi altså ikke kan (eller skal) undersøge eller behandle patienten, hvis de kommer for tidligt i forløbet. Dette ser vi ofte ved, at patienten efter vores bedømmelse er under en test tærskel / behandlings tærskel.
Et andet relateret koncept er, at post-test sandsynligheden kun kan komme så langt ned på ét besøg. Studier på fx Lungeemboli og AKS har vist, at yderligere undersøgelser ofte fører større problemer med sig i form af downstream undersøgelser af falskpositive resultater og komplikationer og angst hos patienten (til dels pga manglende addressering af hvorfor de rent faktisk kom til lægen – “du får en test, og er det negativt er det OK”, kan ikke erstatte kommunikaton)
Sygdomsforløb vil ofte gå i sig selv igen, og årsagen til at du er dårlig, er pga daglige flukturationer. Disse variationer sker omkring en baseline (mean), som du vil falde tilbage til:
Ud fra regression to the mean er det logisk, at tiden er en test, og der er i et velfungerende sundhedssystem nødt til at være plads og follow-up mulighed til at vi kan anvende denne vigtige test!
Har patienten kroniske problemer kan det ud fra samme model være pga baseline ændring (mean ændring):
Patientens empowerment og shared decision making: er patienten lavet af glas?
Overstående har altid været sandt for lægegerningen, og den usikkerhed det medfører er noget vi – før vi får perfekte test der ikke vil overdiagnosticere ved at udføre dem på et hvert tidspunkt i sygdomsforløbet – altså må blive vant til. Også selvom politiske unuancerede holdninger vil, at vi kan alt på ét besøg. Som jeg tidligere har pointeret, så er vi ikke en McDonalds (som almen praksis, som akutmodtagelse, som ambulatorie eller som afdeling).
Det betyder, at vi unægteligt sender nogle patienter hjem, som vil blive værre (SELVFØLGELIG også fra akutmodtagelserne).
Lad os kigge på akutmodtagelsen, og den population vi sender hjem derfra. Man kan se fordelingen af outcomes ud fra denne karikerede model:
Et eksempel på overstående koncepter, er patienter der kommer hurtigt ind med mavesmerter og efter relevant klinisk udredning, har lav post-test sandsynlighed for appendicit. Der er ingen yderligere test, andet end operation, der kan afgøre noget i dette øjeblik du står i nu. Derfor er det bedre at sende dem hjem (da mange viser sig ikke at være noget, og de, der viser sig at være noget, kan komme tilbage dagen efter til kontrol)
Hvis du selv vil prøve med en rigtig udfordring, så tænk over hele borrelia og neuroborrelia spørgsmålet (en blog der er på vej snart) – Patienten med vage symptomer (fx monosymptomatisk hovedpine og træthed) og en positiv borrelia blodprøve IgM. Hvornår giver det nogensinde mening med blodprøver? Er det farligt at lade være at behandle en borrelia? Hvor mange skal behandles før du forhindrer en farlig neuroborrelia? Hvor mange med neuroborrelia går i sig selv igen?
Caseafslutning: Da patienten er kommet fra gaden i Sverige, tilhører hun en low-acuity population. Ifølge bayes teori, når hun tilhører en lav-risiko gruppe, skal hun have en meget farlig historie for at rule in for videre tests eller behandlinger. Ud fra din kliniske bedømning, er du ikke bekymret for patienten, og du ville ikke have taget blodprøver på patienten, havde du selv set hende i triagen – altså er hun under en test-tærskel, og testen skal derfor fortolkes med en lav præ-test sandsynlighed (lav risiko population, atypisk historie, almen tilstand upåvirket, intet oplagt fokus). Der er intet umiddelbart fokus kliniskt, og selvom du har oplysningerne nu med CRP >200 (LR+5 for pneumoni), kan du ikke se, hvordan flere tests vil ændre din behandling (vil et røntgen af lungerne skelne mellem viral eller bakteriel? Vil dyrkning skelne?). Du udfører shared decision making med patienten, og anbefaler, at hun kommer tilbage om to til tre dage, hvis det ikke er blevet bedre til nye blodprøver. I mellemtiden anbefales panodil og fokus på væske. Patienten kom tilbage få dage efter med en CRP uændret på 230, og man valgte at udføre et røntgen af thorax der viste basalt unilateralt infiltrat. Man valgte at opstarte antibiotika for mistanke om bakteriel pneumoni.
Hvad vil du bedømme post-test sandsynligheden for at dette er sandt, er? er post-test sandsynligheden (uanset diagnose) over en behandlingstærskel, som foreslås i casen?
Bemærk ved casen følgende take-home points
Det er ikke en fejl at sende patienter hjem, der kommer tilbage, hvis der findes et godt resonoment og gerne en SDM (shared decision making) omkring det (gode beslutninger kan have “dårligt” outcome)
Tests kan ikke fortolkes uden præ-test sandsynlighed (undgå “ready, fire…aim” (Schecter et al, 1985) = Vi behandler patienten – ikke blodprøven. Se på hvordan patienten ser ud, og dan dit eget indtryk (gestalt) før du kigger på blodprøverne.
“Time as a test”, er essentielt at kende til som modtagende læge for at undgå overbehandling- og overdiagnostik
Hvis håndteringen af patientens problem ikke ændrer ud fra en diagnotisk tests resultat, så undlad at bestille den (fx røntgen af thorax)
Tænk altid på hvilken population patienten tilhører – kommer patienten fra gaden, er de en primær-sektor population, og er generelt lav-risiko (medmindre din patient tilhører en særlig høj-risiko mikro-population fx turister feber eller misbrugere med feber)
Take home er hér: den “usynlige” patient-usikkerhed (i form af overdiagnostik, manglende tid til faktisk kommunikation og crowding), der skabes ved at bestille (unødige) tests og behandlinger når patienten er under en test tærskel og/eller kommer tidligt i forløbet, skal bekæmpes. En af måderne er time as a test konceptet, og test thresholds. Det nytter ingenting, at systemet kæmper imod os, og hvis der efter politikere, patienter og andre interessehavere fortsat er uenighed efter de har forstået overstående, så må vi komme til en fælles løsning som besluttes af alle parter involveret jf Jeffrey Braithwaite 2018: Changing how we think about improvements.
Gode og dårlige outcomes er ikke det samme som gode og dårlige beslutninger
Mit råd er, når du “misser” en diagnose (en patient kommer tilbage med den sygdom som du har forsøgt at udelukke – fx en sinusvenetrombose), at spørge dine kollegaer prospektivt om casen (ikke retrospektivt), og spørge dig selv/dine kollegaer bagefter – hvis jeg skal lave en regel ud af denne oplevelse, hvad vil jeg så ændre til næste gang? Hvilke konsekvenser vil det have for populationen som patienten tilhørte (fx alle unge kvindlige patienter med progressiv hovedpine over 2 dage og lysfølsomhed), bliver groft overbehandlet (fx CT venografi til alle i denne population), så kan du ikke have gjort meget anderledes.
Vi forveksler ofte et dårligt outcome med dårlig diagnostik. Det er IKKE tilfældet, som Simon Carley fint illustrerer (St emlyns: making good decisions).
Sammenlign disse to forløb som er modificerede fra Simon Carleys blog:
32 årig mand kommer til akutmodtagelsen med sudden onset headache og blev bevistløs sekunder efter debut af hovedpinen. Nu har han det bedre, og han udskrives derfor. Kommer aldrig tilbage, og lever et normalt liv uden problemer, og får ikke de bivirkninger ved en CT skanning og LP kan give. Dårlig beslutning, godt outcome (Swadron et al: Pitfalls in the Management of Headache in the Emergency Department + Edlow 2018: Managing Patients With Nontraumatic, Severe, Rapid-Onset Headache)
En 60 årig mand, kommer med brystsmerter 4 timer efter debut – har en HEART score <4 og TnI samt EKG er uden tegn til iskæmi. Han sendes hjem, men indlægges 14 dage efter med hjertesvigt og tegn på iskæmisk skade. God beslutning, dårligt outcome
Litteratur om overdiagnostik er meget spredt, men nogle gode ting at starte med er
Brodersen et al, 2018: overdiagnosis – what it is and what it isn’t
BMJ artikel- og podcast serien “too much medicine”
Ja, vi bruger også cookies! Sundhedsplatform eller ej, så vil det nok altid være umuligt at tracke effektivt i akutmodtagelsen. Så vi er ret begejstrede over at vi kan gøre det her! Vi bruger det nemlig til at gøre siden endnu bedre!AcceptRejectRead More
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.